Tuesday 7 July 2009

Cho dibedah di Gleneagle

Cho dikunjungi Linda


Pada hari ini jam 9 pagi waktu Malaya, Cho dioperasi lagi oleh Dato' Dr D. Kali ini adalah untuk menggantikan tulang di pangkal peha. I think it's a total hip replacement. Wan dan Tok Bak kat sini susah hati Allah sahaja yang tahu. Berhari hari Wan berpuasa, hari ini Wan Tok Bak dan wife wa puasa.

Pagi tadi waktu Birmingham, wa terima call dari Dol mengatakan Cho dah selamat dibedah. Alhamdulillah semuanya selamat. Hari ini wa tak keje, maka wa ada di rumah




Inilah tulang yang dipotong dan diganti dengan tulang palsu, maybe titanium, sebab titanium dikatakan sesuai berintegrasi dengan tulang manusia.


Oleh sebab itu, maka titanium dikatakan layak dipasang ke kaki manusia. Jika ia tak sesuai, maka ia menjadi tidak layak dipasang ke tubuh manusia.


Jika kita kata ia tak layak, bukan bermakna selamanya ia akan kekal tidak layak. Apabila kajian lebih mendalam dilakukan dan segala kekurangan diatasi hingga ia sesuai diguna maka status tidak layak akan bertukar kepada layak


Kejadian telah berlaku. Maka menyesal sudah tidak berguna lagi. Menyesal dikaitkan dengan suatu yang kita lakukan namun atas sebab sebab tertentu, ia gagal atau ia menimbulkan kesusahan kepada kita. Biasanya menyesal ini dikaitkan dengan suatu yang tidak boleh kita ulang kembali kejadiannya untuk memilih suatu yang lain. Ia mustahil untuk kita balik kepada masa silam. Jadi ia tak boleh diubah kepada suatu yang lain dari apa yang telah termaktub terdahulu


Jadi tidak layak dan menyesal adalah suatu yang sangat jauh maknanya. Terkadang bila kita terlalu bersemangat bercerita, kita akan menokok tambah. Maka terkadang juga terdapat kejadian, kita menukar suatu yang disebut oleh orang lain, dengan suatu yang lebih sedap didengar.


Bila kita menukar ayat tak layak dengan menyesal, tentu sahaja ia akan menjadi huru hara. Jadi seperti kejadian monyet menyampaikan berita kepada monyet yang lain dalam cerita Madagascar II. Lain yang dimaksud lain pula yang diterjemah. Walaupon terkadang ia mendatangkan kesan yang lebih baik, perbuatan itu secara dasarnya adalah satu kesalahan. Maka dengan itu, mengumpat, fitnah adalah sangat dilarang dalam Islam.


Pepatah mengatakan menyesal tiada guna, ia membuang masa, membantutkan kemajuan, mengeruhkan keadaan, menjadikan tidak ceria dan sebagainya.


Jadi apa yang berguna? Tentu lah yang berguna adalah tidak menyesal. Walaupon hasil yang kita perolehi tidak menguntungkan, dalam banyak kejadian, ia boleh dimanipulasi dengan kekuatan minda. Keanyakan orang yang berjaya, memiliki kemampuan menukar suatu yang negatif kepada yang positif. Malah hasilnya terkadang berkali ganda lebih baik dari apa yang kita harapkan sebelumnya


P/S ada sedara Wan kata macam macam, siapa sedara tu? Wa rasa sedara jauh la kot. (dekat tapi jauh). Setau wa, Arwah mak Wan tak suka bicara belakang. Dia gemar berdepan. Kemana lagi kuah kalau tak tumpah ke nasi. Wa rasa wa warisi sifat ini juga dari Wan dan Tok Wan.

7 comments:

Salt N Turmeric said...

huh? from operation to titanium to layak/tak layak to menyesal/tak menyesal. sungguh menkonpius kan!

Diny said...

Ada benda yang tersirat di sebalik yang tersurat ni gamaknya Cik Salt n Turmeric. i pun konpius.

CS said...

I pun ...

Unknown said...

yg penting Cho dah layak menerima titinium dan tak akan menyesal tentangnya.itu lah ketentuan ALLAH SWT.doakan cho sihat & selamat sepenohnya.Amin

Dentist and Me said...

Wa kesian kat lu all yang terkonfius ini. Bukanlah naluri wa ingin membawa lu all berlayar di lautan konfius.

Tambah sikit lagi konfius, (sikit je), jika terus terusan sarang tebuan di rodok, wa takut suatu hari nanti, tuan punya kayu akan terasa sengatnya Awwww ! ! !

Eh panjang pulak komen wa ni khanz

Dicken said...

Rugi bubuh titanium, patut suruh surgeon bubuh adamantium, boleh jadi Wolverine!! He hee .. Get well soon Cho.

Dentist and Me said...

dengo kabo, Cho dah semakin pulih. Dah tak rasa sakit seperti pembedahan pertama dia dulu. Thanks Dato' Dr Zul

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

TQ