Saturday 12 December 2009

Keje sama rata

Dah terlanjur bercerita tentang banyak kerja ini, maka wa teringat pulak lah pada kerja sama rata ini. Di tempat kerja wa, Theatre Porter, ada dua bentuk pekerja. Pertama mereka yang diambil bekerja sebagai pekerja tetap, dan yang kedua pula adalah mereka yang tarafnya hanyalah sebagai pekerja separuh tetap, seperti wa ni lah

Dalam kontrak kerja, kedua dua bentuk pekerja ini melakukan semua pekerjaan secara saksama. Gaji juga sama. Cuma kelebihan pekerja tetap ini, mereka ada cuti tahunan, dan keadaan mereka ini lebih terjamin, sedangkan pekerja separa tetap atau di sini dipanggil 'bank staff' boleh di pecat bil abila masa.

Biasanya pekerja separa tetap ini, akan datang kerja bila dipanggil pada bila bila masa. Namun begitu pada kebanyakan masa, waktu bekerja mereka telah pon ditetapkan sebulan yang lalu. Gaji juga dibayar mengikut jumlah jam mereka bekerja. Sedangkan gaji pekerja tetap telah tetap setiap bulan. Owh ye, gaji pekerja separa tetap ini, dibayar setiap minggu. Ermmm best tu. Tiap minggu ada gaji.

Baru baru ini, tangga gaji kami telah dinaikkan. Oleh kerana kerja yang kami buat adalah sama, maka semua gaji pekerja di bahagian tersebut pon naik lah juga. Namun diberitakan bahawa adalah malang bagi pekerja separa tetap ini, bahawa gaji mereka tidak ikut naik sebagaimana gaji rakan rakan mereka pekerja tetap walaupon kejra yang dilakukan oleh mereka adalah sama, atau dalam banyak hal, pekerja separa tetap ini rata ratanya melakukan kerja yang jauh lebih banyak dari pekerja tetap. Biasalah khanz, gaji dah tetap keje banyak ke keje sikit ke, gaji sama sahaja.

Alasannya adalah kerana pekerja tetap sebab mereka adalah aset kepada majikan sedangkan pekerja separa tetap bukan aset, bila bila boleh ditendang. Walaupon dalam banyak hal pekerja separa tetap inilah yang jauh lebih boleh diharapkan, awwww ! ! ! Ini adalah satu realiti. Kena faham tu

Jika begitulah keadaannya, wa rasa di mana mana pon sama sahaja. Hatta di Malayasia sekalipon. ada penduduk Bumiputra dan non Bumiputra. Kontrak sosial mengatakan bahawa hak bumiputra adalah jelas, dan non bumipuutra pon jelas juga. Jangan ganggu hak bumiputra, kerana ia telah dipersetujui lama dulu.

Pon begitu wa sangat bersetuju dengan laungan hak sama rata sesetengah orang itu. Wa mahu 60% dari kekayaaan Malaysia ini diberikan kepada kaum Bumiputra kerana jumlah penduduk bumiputra adalah hampir atau pon lebih dari 60% penduduk Malaya. Bukan itu sahaja, bilangan mahasiswa di semua universiti juga mestilah 60%, pekerja di semua sektor termasuk swasta juga dalam 60%, jumlah rumah tak kira rumah setinggan, rumah pangsa, rumah teres, rumah bunglow, banggunan pejabat, hatta luas tanah kubur pon mestilah dalam peratusan yang setara antara satu sama lain. Jika Bumiputra tinggal di rumah setinggan, maka 40% non bumiputra juga mesti tinggal di setinggan.

Begitu jugalah bilangan kereta contohnya jika ada 100 kereta mercedes di Malaya, maka mesti dipastikan bahawa 60% pemilik kereta itu juga mestilah di kalangan bumiputra. Jika kereta moris minor masih ada di Malaya maka peratusannya juga mestilah sama rata juga.

Begitu jugalah dengan pemilikan saham dan kekayaan individu. Hah boleh terima tak? Jadi menteri menteri yang dipilih tu, termasuk semua wokil wokil rakyat, pikirkan tentang ini. Duit gaji tu biar berkat sikit. Jangan nanti orang kata makan gaji buto.

Senang ke susah kalau wa dan semua manusia di Malaya itu nak hak sama rata ini diimplimentasikan? Kalau nak sama rata baby, jangan ikut sedap perut lu je, yang sedap lu nak yang tak sedap lu lempar dan paksa kat orang lain untuk terima. Gunakanlah akal brader. Ikut nafsu BINASA.

P/s Moga Allah selamatkan kita di dunia dan Allah selamatkan kita di akhirat dan moga Allah selamatkan kita dari kejahatan manusia dan jinn dan dari tipu daya syaitan dan iblis. Amin ! ! !
Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

TQ