Friday 18 December 2009

Saldju

Semalam sangat sejuk. Mentari bersinar terang. Wa phon buka semua langsir supaya sinaran mentari dapat menembusi ruang dalaman rumah wa. Dengan harapan, udara dalam rumah menjadi kurang lembab. Terkadang wa akan membuka tingkap agar aliran udara dalam rumah terasa sedikit segar

Anas tak ke sekolah hari ini kerana pening kepala. Jadi wa tak keseorangan hari ini di rumah. Lepas selesai azan menandakan masuknya waktu Asar, tiba tiba suasana yang cerah tadi bertukar menjadi gelap. Dalam hati wa berkata, eh tak kan cepat beno mentari tenggelam.

Sejurus setelah itu, Anas masuk ke dalam kamar wa. Dia kata "Papa snow turun kat luar"

Fahamlah wa bahawa keadaan yang gelap tadi disebabkan arakan salju memenuhi ruang udara Birmingham. Agak lebat. Permukaan bumi begitu cepat berubah menjadi hamparan putih. Wa suruh Anas hidupkan pemanas dalam rumah. Saat salju turun adalah sangat mengasyikkan. Berputar turun perlahan menyentuh permukaan.

Pengalaman ini sangat wa tunggu. Bukanlah sampai ke tahap mesti hingga wa akan meraung guling guling bawah meja jika wa tak dapat mengecapinya. Namun wa tak akan melepaskannya jika ia berlaku di depan mata.

Ia berlalu dalam masa 30 minit. Tak lah tebal sangat, tapi best gak. Saat seperti ini adalah sangat seronok jika berada di rumah dalam suasana yang hangat dek pemanas. Duduk di depan cermin besar menghadap back garden sembil menghirup secangkir kopi panas.

Namun ia juga dapat menimbulkan kesukaran kepada mereka yang berada di luar rumah. Telinga sakit, jari tangan sangat sakit. Tak kurang sukarnya kepada mereka yang sedang memandu. Terutama bagi mereka yang memandu kereta lama. Heater pula tak berfungsi. Seperti kereta Sharan wa ini. Titisan butiran air memenuhi ruang cermin sebelah dalam kereta wa. Wa pula tidak membawa kain lap.

Apa yang ada dalam kereta terpaksa wa gunakan. Termasuk kertas. Boleh nampak jalan tapi tak jelas. Perjalanan mesti diteruskan. Apa lagi memikirkan anak anak wa akan kesejukan di luar sekolah jika wa lewat menjemput mereka.

Alhamdulillah semuanya selamat. Demikian kesah penuh berharga wa kali ini. Nantikan cerita wa yang lain. Seperti biasa ia percuma. Itulah kelebihan wa, awwww ! ! !

Dzaaaa ! ! ! !

No comments:

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

TQ