Tuesday 16 September 2008

16 Ramadhan

Bersamaan dengan 16 September, Hari Kebangkitan Malaysia, wah kah kah kah. Apa raaaaaaaa mana pegi kesiuman lu all ?. Nak sebut Malaya pon wa geli. Kita khanz manusia. Manusia adalah insan yang diberi Allah swt kebebasan memilih. Kerana manusia diberi aqal. Adalah malang jika manusia terbelenggu dengan belenggu kehendak manusia lain.

Apa kata kita senaraikan kebaikan dan keburukan hala tuju negara kita. Dalam hal ini kita ada pemerintah, dan kita ada bakal pemerintah. Duduk dengan tenang. Buka minda. masukkan segala input (tentulah dengan membaca khanz, lu khanz orang Islam, awal Al Quran adalah seruan membaca, tok gitew keneh)

Lepas tu, bandingkan. Dahulukan kepentingan ummah, buang kepentingan peribadi. Kalau ternyata memang ada baik pada pemerintah, katakan baik, jika ada kebaikan pada bakal pemerintah, katakan baik. Elak pecah hati. Kebaikan perlu digabungkan, supaya kesejahteraan lebih cepat dicapai dan tak terhalang.

Seterusnya, buat keje kearah apa yang kita mahu la. Ini yang payah. Sebab cakap lebih mudah dari laksana. Kalau nak senang, mulakan dengan apa yang kita tau buat je la. Kalau kita jadi guru, jadilah guru kearah jalan yang kita percaya akan memberi manfaat kepada ummah. Kalau kita nak jadi muslim, jadilah MUSLIM YANG MEMBERI MANFAAT KEPADA MUSLIM YANG LAIN gitew

Hek hek hek macam bagus je wa ni.

Tadarus rumah Ustaz Ridzwan. 6 orang hadir, juz 17.

No comments:

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

TQ