Sunday 18 October 2009

Caernarfon Castle North Wales

Banyak castle yang wa pegi, cuma Warwick castle je yang wa masuk. Memang bagus kat dalam Warwick Castle tu. Yang lelain wa tak masuk cuma ambil gambo dari luar je. Hingga anak anak wa kata kalau tak masuk, tak yah pegi lah. Maka kali ini, wa kira wa nak masuk lah. Lagi pon regenya tak mahal sangat.

Caernarfon Castle ini dulunya bukan hanya sebagai pertahanan ketenteraan, ia juga merupakan pusat pentadbiran kerajaan dan juga istana raja.

Ia terletak di muara sungai Seiont. Menara berbentuk poliginal menarik dan unik. Ia merupakan tempat pertabalan Putera Charles sebagai Prince of Wales pada 1969. Di dalamnya ada museum Royal Welch Fusiliers, regimen asker tertua Wales.

Secara keseluruhannya, agak menarik menurut kaca mata wa, tapi wife wa tak minat. Jadi kalau lu lebih suka shopping, elakkanlah bayar tiket untuk masuk ke dalam istana ini. But for me, it's interesting.


Bandar di luar castle. Dalam istana ada bandar juga. Ia dikelilingi oleh tembok istana.


Tok Bak dalam istana


Dataran bulat di tengah itulah tempat di mana QE menabalkan Prince Charles menjadi Prince of Wales


Mak En dan Anas. Istana ini tak macam Warwick Castle yang ada bilik bilik dan segala kelengkapan kehidupan. Maka dengan itu jugalah kami tak anggap macam istana





Pemandangan dari atas salah satu menara Caernarfon Castle menghadap muara sungai Seiont.




Madeehah dengan mamanya.





Tok Bak




Wan dan Dol





3 generasi








No comments:

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

TQ