Monday 1 September 2008

1 Ramadhan

Ahad 31 August adalah hari kemerdekaan Malaya. Ia juga adalah malam pertama Ramadhan tahun ini. Sayugianyalah umat Islam seluruh dunia mula menunaikan sholat terawih. Kat sini, wa dapat tau mengenai hari pertama Ramadhan melalui perkhabaran dari Utz Elfino MSD London, melalui Ustaz Mad. Wa dapat tau juga dari banyak sumber berita bahawa Malaya juga menyambut 1 Ramadhan pada 1 September 2008.

Malam tadi kami berimamkan Dol, kami buat sholat Terawih hari pertama Ramadhan. Kalau di Malaya, tentulah surau melimpah ruah, sampai tangga pon kalau boleh terpaksa digunakan untuk bersholat. Bagi surau atau mesjid yang tak ada aircond, pasti berpeluh awwwww ! ! ! Dulu wa mandi sebelum pegi terawikh, dan mandi sekali lagi setelah balik dari terawikh. Nasib baik surau di perumahan wa tersebut ada aircond.

Nak ceta pasal aircond ni khanz lu all, kariah taman perumahan wa dulu, umum mohon derma aircond di mimbar, berpusu pusulah derma datang, tapi yang paling beso dari ketua UMNO BBP lah lu all, jangan lupa tu. Kalau dia ikhlas, berbondong bondong lah pahala dia masuk lagi dalam simpanan tahun ini pula.

Kat rumah wa di sini pula, tak ada aircond. Buka sahaja pintu ruang tamu wa tu, berderu angin dingin menerjah ke muka dan ... ketiak, hingga tak berpeluh lah wa dan famili. Kalau di Malaya dulu, wa diimamkan oleh sepupu wa, Mohammad Iqbal, Hafidz dari Johanesberg South Afrika. 1 Juz sehari. Dia balik setiap tahun pada bulan Ramadhan. Di sini Alhamdulillah ada Dol.

Di tempat keje, mat salleh ni elert gak dengan kami yang berpuasa ini, namun tetap gak dia bantai makan depan wa dan kawan wa, Abg Abdul. Ada sorang mamat ni, dah tua dah, beragama Kristian dari paksi Church of England, dia tanya, dia kata dia kuat gak beragama ni. Dia percaya ada Tuhan, tapi dia tak pergi gereja setiap minggu. Katanya, dia dah tau dia percaya, mengapa dia perlu buat benda yang sama, setiap minggu ke gereja? Jadi mengapa umat Islam kena berpuasa setiap tahun?

Hi hi hi, panjang lebo cik Kiah dia explain kat wa. Lalu wa tanya dia, lu ada kete? Dia kata ada. Lu percaya bahawa kete lu tu kena maintain? hi hi hi Dia kata, I got what you means. Believe is not enough, we have to do something to maintain it.

Kebanyakan mereka tak buat apa yang mereka percaya. Lepas dia keluar dari bilik tu, teman dia merapati wa, dia kata, mamat ni cakap banyak pasal agama. Wa kata, it's all right. Lu all, sini ada istilah rasis, ia ditakrifkan begitu mendalam, hingga jika kita kata he is smelly pon ditakrifkan sebagai rasis. Haaa jangan memain. Pelik khanz lu all.

Apa apa pon, Alhamdulillah, wa, wife wa, Aiman, Ma dan Dol selamat menghabiskan puasa pertama (4:04 AM - 7:55 PM). Mujahadah sungguh ye tuan tuan dan puan puan. Wa berbuka di hospital tempat keje wa dengan semug kopi panas, dan sebatang wafer coklat (beli kat ASDA, GBP0.27 untuk 5 batang). Balik rumah baru makan dan sholat Maghrib

Lepas terawikh nanti Insya Allah wa nak ke rumah teman wa, Ustaz Khairun, bertadarus pulak la kita, start semalam, tapi wa tak pegi semalam. Maka betul gak la kata teman wa sebelum wa ke sini tahun lalu, (Hadi, Kem Kesihatan Malaya), katanya "jangan risau, aku rasa aku lebih baik sewaktu berada di UK dari sewaktu aku di Malaya". Hampir benar kenyataan beliau you. Cuma yang wa tak berapa berkenan adalah pendidikan agama anak anak wa di sini, suasananya tak semolek suasana di Malaya.

Sekian ...

4 comments:

Anonymous said...

Dol menjadi imam? Alhamdullilah... kirim salam kat Dol.. hihihi!

Anonymous said...

Dol adalah calon baik untuk Nora .. auww..

Dicken said...

Nora dah suka tuu .. kamu kena potong rambut tu Dol.

Anonymous said...

huih! mana adaaa.. haha merepek je laa..

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

TQ