Sunday 13 April 2008

Aiman Luka

Pagi ni wa pergi car boot sale di Belfry, sebelah golf course. Beso tempat ni. Semua pergi termasuk Mak dan Bak. Terima kasih pada Juri dan Kak Asmah yang membawa Mak dan Bak.

Petangnya, setelah main di taman belakang rumah, wife nak potong pokok bunga yang dah berjuntai tu. Tapi pisau tumpul. Sebagai anak yang prihatin, Aiman masuk dapur dan asah pisau. Dalam masa mengasah pisau tersebut, dia terkerat jari tengah kirinya

Mak ambil minyak gamat, wa terus curah pada jarinya. aiman kata, cikgu ajar dia, jika ada luka, ambil kain dan basahkan dengan air senjuk, dan balut jari tu. Alasannya agar kain yang dah tepu dengan air sejuk tersebut, melambatkan darah yang keluar. Jika kain kering, tentu ia akan menyerap lebih banyak darah khanz

Jam 7:20 petang, wa, wife wa dan Aiman pergi ke Selly Oak Hospital, A & E. Jam 10:00 baru balik dari hospital. Doktor yang merawatnya keturunan India kot. Wa rasa macam nak buat sendiri je. Cut lebih kurang 1.5 mm deep dan 2.5 cm long tu disuruhnya pegi buat x-ray.

Aiman pulak nangis. Ye lah sakit beb, dalam tu lukanya. Hampir je wa nak hilang sabar. Bagus gak mereka ikut procedur, tapi bagi wa sikap terlalu teliti tersebut melambatkan tindakan kecemasan yang patut diambil. Nampaknya macam dia tak berani nak buat keputusan, semua kena tanya supervisor. Mungkin ini cara kerja doktor di sini kot. Tak macam kat ceta ER tu lah.

Lepas tu, mereka pulak tak boleh bagi anestesi kepada kanak kanak, oleh itu, tak boleh jahit. Maka terpaksalah pulak pergi ke Children Hospital esok. Appointment dibuat jam 7:30 pagi. Wa nampak ada gauze kat atas meja, sebab wa geram, wa ambil satu. Senang sikit kalau wa nak balut kat rumah nanti

Sementara menunggu esok, nurse yang agak garang ni, buat dressing kat jari Aiman, seeperti biasa wa jet lah dia, kata 'very interesting and very nice job done'. Tapi dia memang patut dipuji, kerja cepat dan neat, tak macam doktor tu. Nak bagi bandage pon tak silap wa 10 minit. Tak ada koordinasi efektif. Wa pon cuci tandas dah tau sistem apa yang wa nak pakai, awwww.

Kembang agaknya nurse ni, baik pulak dia lepas tu. Sampai nak keluar hospital dia hantar kami. Bukan main banyak lagi pesanan yang dia ingatkan pada wa.

Oleh itu, esok wa kena cuti. Maka wa telepon R dan A minta tolong dia beritau supervisor wa. Wa tak tau siapa lah yang akan ganti tempat wa nanti. Tentu mereka susah nanti sebab kena cover tempat wa pulak. Moga Allah membalas mereka dengan yang lebih baik lagi.

No comments:

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

TQ